

Bliss Software
Integrated approach for personal, team and organizational development
Introduction
Blisss is a software supplier from Nijmegen and specializes in ERP and Apps for production companies and wholesalers. This company wants to be known as the professional and progressive ICT partner for innovative software solutions. A company in which knowledge, expertise and customer experience are central. The way they want to do this is by putting their employees first.
Growth demand
​From the original request to provide a number of soft skill training courses, the need has arisen to embed this in an organization-wide development process. It is essential that managers learn how to facilitate personal, team and organizational development.



KeyWe-aanpak
Na een inspirerende Kick-off (0) zijn we van start gegaan met de KeyWe Ontwikkelaanpak, bestaande uit vier hoofdfasen: (1) Vaststellen, (2) Verbeelden, (3) Vormgeven en (4) Verrichten.
​
-
Als eerste stellen we vast waar de organisatie nu staat. Dit is de huidige positie, oftewel de ‘As-is’-situatie.
-
De tweede fase is het verbeelden van waar de organisatie naar toe wil. Dit is de ambitie voor de toekomst, oftewel de ‘To be’-situatie.
-
In de derde fase krijgt het ontwikkeltraject echt vorm. We bepalen wat de ontwikkelthema's zijn waar we aan gaan werken. Zie de afbeelding hier links. Vervolgens bedenken we met het volledige personeel initiatieven die bijdragen aan deze thema's. Hiervoor worden kleine werkgroepen opgestart.
-
Vervolgens begeleiden we de werkgroepen bij het verrichten van deze initiatieven en het MT bij haar rol als stuurgroep.
Hiertoe introduceren en implementeren we de KeyWe Ontwikkelstructuur, geïnspireerd op de Scrum-methode (Agile werken). Dit zorgt ervoor dat kort-cyclisch werken aan ontwikkelactiviteiten continu aandacht krijgt, impact heeft en de voortgang meetbaar is. We merken dat ontwikkeling hierdoor een onderdeel wordt van de organisatiecultuur. We hebben ‘facilitators’ opgeleid om de verschillende initiatieven te begeleiden.
Een belangrijk doel van onze aanpak is het creëren van een omgeving waarin leren en ontwikkelen op het werk gewoon is. Hiertoe hebben we POP-cyclus van Blisss verbeterd en digitaal ingericht. Ook hebben met onze app My Hero’s Journey een digitale bedrijfsacademy ingericht. Dit fungeert als verlengstuk van de fysieke soft skill trainingen die wij verzorgen.
Jaarlijks organiseren we een ‘Blisss-dag’ waarin we terugkijken naar de initiatieven die we hebben uitgevoerd en welke resultaten dit heeft opgeleverd. Ook bepalen we nieuwe initiatieven om aan te werken en kunnen mensen zich hiervoor aanmelden. Bovenal is het een leuke dag, waarbij teambuilding en plezier voorop staan. Zie de video onderaan deze pagina!



Resultaten
-
Er wordt structureel en systematisch gewerkt aan initiatieven die bijdragen aan de ontwikkeling van Blisss.
-
De leidinggevenden zijn bekwaam in het faciliteren van mensen bij hun persoonlijke ontwikkeling.
-
De medewerkers werken continu aan hun persoonlijke effectiviteit met behulp van de digitale POP-cyclus en bedrijfsacademy in My Hero’s Journey.
-
Er zijn grote stappen gezet richting de toekomstdroom en ambitie van Blisss.