+31 (0)413 43 20 51 Info@Keywe.nl

Klant case: Neways Electronics

Klantvraag

Neways Electronics heeft KeyWe gevraagd een leiderschapsprogramma te verzorgen dat jong talent uitdaagt, in hun kracht zet en klaarstoomt om de volgende generatie in de organisatie zinvol en succesvol te leiden. De doelgroep is een mix van management en specialisten uit verschillende disciplines. Ze zijn hoger opgeleid, onder de 35 jaar en minimaal twee jaar in dienst.  

De doorlooptijd van het ‘young potential’ traject is anderhalf jaar. Een voorwaarde die we vanuit KeyWe hebben gesteld is dat iedere deelnemer drie uur per week krijgt om in ontwikkeling te steken van de organisatie en zelf één uur per week investeert in eigen tijd.

Aanpak

KeyWe werkt heel bewust met de 70-20-10 ontwikkelvisie.

  • 10% zijn de trainingen in groepsverband zijn waarmee we het traject inrichten. Neways deelt onze visie dat trainingen deelnemers inspireren om hun denken en doen daadwerkelijk duurzaam te optimaliseren in het werkveld.
  • 20% is persoonlijke begeleiding, dit richten we in op twee manieren. Enerzijds door viermaal persoonlijke coaching aan te bieden. Anderzijds, nog veel belangrijker: iedere deelnemer krijgt een mentor vanuit de directie en managementlaag van de organisatie. Deze mentoren krijgen twee dagen mentortraining om ze bewust te maken van het belang hun rol in het traject. Ze delen hun ervaring en begeleiden de deelnemers in het experimenten en reflecteren.
  • 70% staat voor het leren tijdens werk, het experimenteren. Dit hebben we op twee manieren vorm gegeven. Enerzijds door de deelnemers een eigen innovatieproject te laten kiezen en organiseren gedurende het traject. Hierdoor passen ze direct alles wat ze leren toe in het traject, geven ze leiding aan elkaar en krijgen ze te maken met management op verschillende plekken in de organisatie. Anderzijds richten we de 70% heel bewust in met de ‘KeyWe learning journey’ Voorafgaand aan de training krijgen de deelnemers een observatie-opdracht en inleesmateriaal. Tijdens de training formuleren we samen met de deelnemers de experimenten waarmee ze aan de slag moeten in de komende zes weken tot de volgende training. Inzichten, managementmiddelen, experimenten met evaluatie worden gevangen in een portfolio.

Het traject start met een ‘kick-off’ waarin mentoren, deelnemers en sponsoren gedurende een dag de ambitie van de organisatie en de deelnemers bundelen. Er worden concrete ontwikkeldoelen geformuleerd en presentatie-afspraken vormgegeven door de deelnemers. Het programma wordt gevormd naar aanleiding van deze input, waardoor de deelnemers zelf continu ‘in the lead’ zijn ten aanzien van het programma en de voortgang die ze zelf boeken.

Het programma wordt drieledig afgesloten met:

  1. Persoonlijke presentatie (Pecha Kucha);
  2. Projectpresentatie en oplevering;
  3. Eindopdracht waarin deelnemers aangeven hoe ze tactisch en strategisch leidinggeven aan 3 verschillende situaties.

Aanpak

KeyWe werkt heel bewust met de 70-20-10 ontwikkelvisie.

  • 10% zijn de trainingen in groepsverband zijn waarmee we het traject inrichten. Neways deelt onze visie dat trainingen deelnemers inspireren om hun denken en doen daadwerkelijk duurzaam te optimaliseren in het werkveld.
  • 20% is persoonlijke begeleiding, dit richten we in op twee manieren. Enerzijds door viermaal persoonlijke coaching aan te bieden. Anderzijds, nog veel belangrijker: iedere deelnemer krijgt een mentor vanuit de directie en managementlaag van de organisatie. Deze mentoren krijgen twee dagen mentortraining om ze bewust te maken van het belang hun rol in het traject. Ze delen hun ervaring en begeleiden de deelnemers in het experimenten en reflecteren.
  • 70% staat voor het leren tijdens werk, het experimenteren. Dit hebben we op twee manieren vorm gegeven. Enerzijds door de deelnemers een eigen innovatieproject te laten kiezen en organiseren gedurende het traject. Hierdoor passen ze direct alles wat ze leren toe in het traject, geven ze leiding aan elkaar en krijgen ze te maken met management op verschillende plekken in de organisatie. Anderzijds richten we de 70% heel bewust in met de ‘KeyWe learning journey’ Voorafgaand aan de training krijgen de deelnemers een observatie-opdracht en inleesmateriaal. Tijdens de training formuleren we samen met de deelnemers de experimenten waarmee ze aan de slag moeten in de komende zes weken tot de volgende training. Inzichten, managementmiddelen, experimenten met evaluatie worden gevangen in een portfolio.

Het traject start met een ‘kick-off’ waarin mentoren, deelnemers en sponsoren gedurende een dag de ambitie van de organisatie en de deelnemers bundelen. Er worden concrete ontwikkeldoelen geformuleerd en presentatie-afspraken vormgegeven door de deelnemers. Het programma wordt gevormd naar aanleiding van deze input, waardoor de deelnemers zelf continu ‘in the lead’ zijn ten aanzien van het programma en de voortgang die ze zelf boeken.

Het programma wordt drieledig afgesloten met:

  1. Persoonlijke presentatie (Pecha Kucha);
  2. Projectpresentatie en oplevering;
  3. Eindopdracht waarin deelnemers aangeven hoe ze tactisch en strategisch leidinggeven aan 3 verschillende situaties.

Resultaten

De deelnemers zijn enorm enthousiast en professioneel. Ze bepalen zelf de hoogte van de lat en de ambitie is hoog. Door de hoge mate van interactie in het programma en de teambuildingactiviteiten tijdens het traject ontstaat er heel snel een hechte vertrouwensband. Men stelt zich kwetsbaar op en helpt elkaar inzien en begrijpen. Het is een indrukwekkende groep die doorvraagt, elkaar uitdaagt en ondersteunt. Van hoog strategische vraagstukken tot persoonlijke emotionele problematiek: alles wordt uitvoerig besproken.

De ambitie van de groep zorgt ervoor dat het project meer tijd vraagt dan de afgesproken 4 uur ontwikkeltijd per week. Stress neemt toe en experimenten beginnen achter te lopen. Na de coachingsessies wordt hier door de deelnemers goed op geacteerd, waardoor grenzen, doelstellingen en verwachtingen aangescherpt worden en alles weer vlot verloopt.

De mentoren krijgen een hechte band met hun ‘young potential’ en krijgen energie van de rol die ze zorgvuldig oppakken. Ontwikkeling verspreid zich in de organisatie op drie manieren:

  1. Mentoren en de leidinggevende van de deelnemers worden uitgedaagd door de deelnemers en gaan zelf nieuwe technieken toepassen;
  2. Deelnemers delen hun kennis en ondersteunen teamleden en collega’s in ontwikkeling;
  3. Het traject krijgt meer bekendheid, zelfs tot aan de raad van bestuur, waardoor ontwikkelkansen nog vaker gezien en besproken worden.

KeyWe krijgt enorm veel energie van Neways. Een organisatie die investeert in het uitdagen en goed begeleiden van haar medewerkers. De deelnemers zijn inspirerend en dagen ons uit. Er ontstaat een mooie band tussen KeyWe en Neways, waarin we op steeds meer vlakken elkaar energie geven en resultaten op een toffe manier naar een hoger niveau tillen.

'Als je weet wat je kracht is en waar je als organisatie naar toe wilt kun je gericht experimenteren en (strategische) waarde toevoegen.'

SAMEN AMBITIE WAARMAKEN?

AFSPRAAK MAKEN?

Vul je naam en telefoonnummer in en wij bellen je terug